Me & My Family

Här kan du läsa om mig och min familj, hur vi lever våran vardag.

Tomtekväll

Publicerad 2013-11-30 20:32:34 i Allmänt,



Har i år haft lite koll på detta evenemang ;-) som jag hört om från andra Storviksbor förrut men alltid missat p.g.a andra planer, sjukdom lr inte hört om det förän efteråt.
Men jag har velat lite fram och tillbaka om jag skulle dit lr inte, men bestämde i sista stund för att gå dit med barnen!
Fick sällskap dit också av en mamma L och hennes dotter J och det var ju inte helt fel.
Först tog vi oss upp till Hembygdsgården men bestämde oss för att inte stanna där just då, utan ta oss på den knaggliga vägen(med barnvagnar) upp genom skogen till Nymmenåsens fäbod innan det mörknade för mycket. Det var mysigt med marschaller som lyste upp lite längs vägen fast jag fick rycka bort en lite för nyfiken Tova från dem lite då o då.
Först på tur var tomten och tomtemor som J tjatat så där gulligt om på vägen dit.
Vi fick stå i kö en stund men det gjorde inte så mycket


och tjejerna blev så nöjda när de fick lämna sina jättefina teckningar till tomten (o tomtemor satte upp dem på väggen) och fick en liten godispåse i handen innan de gick ut därifrån :-D

Utanför så fikade vi lite glögg och pepparkakor även om det först tog slut på pepparkakor så vi bara fick dricka glögg och när de fick upp mer sådana så tog glöggen slut istället ;-)
Men jag tog Melker som började bli lite gnällig vid det här laget och satte oss framför elden de använde för att värma glöggen och ammade honom i värmen och det flackande ljuset. Fick sällskap av Tova också



Medan Amanda höll L o J sällskap vid glöggbordet.



Efter detta bäddade jag ner Melker i hans varma sköna vagn igen och vi gick bakvägen/bilvägen därifrån ner till hembygdsgården igen.
Nu var planen att köpa korv till de hungriga barnen men här valde L att gå hem med en trött, frusen och hungrig J istället så vi blev ensamma.
Jag köpte 1 varsin korv med bröd + saft och fikabröd (chokladboll + 2 pepparkakor) till mig själv och flickorna för det ynka priset av totalt 30kr! Man ska inte klaga när priset är SÅ bra men jag hade utan problem betalat en tjuga till för det, men så var jag inte den enda som blev förvånad över priset heller :-p
Vi gick in och satte oss vid en liten långbänk



och i just det rummet satt Ovansjö Spelmän och spelade/sjöng julsånger



och jag och flickorna kunde inte låta bli att sjunga med, vilket spelmännen verkade tycka var kul och frågade om Amanda kunde texten på bl.a "Adventstid" och den är ju såå fin.
Det var otroligt varmt och skönt där inne med tänd brasa och rummet var ju inte värst stort heller men det gjorde liksom ingenting. ..mysigt som bara den!


Hade kunnat sitta där ett bra tag till och myst men då fick spelmänne ta paus med korv så då gick vi in i nästa rum och skulle låta tjejerna fiska i fiskdammen men den var stängd då de fått slut på påsar :-/ Tova blev ledsen och ännu mer när hon fått köpa 1lott(!) för 10kr! (Där drog vi iväg på priset minsann) och inte vann något där heller :-/ Ja då tyckte jag det var dags att bege sig hemåt igen.
Promenaden hem fick jag tjejerna att leka häst och tävla med varandra om vem som sprang fortast för att det skulle gå lite snabbare utan gnäll om att man var trött ;-)

Jag är väldigt nöjd med timmarna där uppe det var verkligen urmysigt och nästa år vill jag definitivt dit igen!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Leena

Jag är 31 år och mamma till 2 små söta men busiga tjejer på 9 år respektive 5 år och en helt underbar pojke på 1,5 år. Är gift med Danne sedan 2 juni 2007 och bor i Storvik sedan våren 2008.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Follow on Bloglovin

Mina besökare
Totalt:
Denna månad:
Denna vecka:
Idag:
Online nu: